Menu
header photo

Kommunikaatio ILO

Kommunikointimenetelmien opetusta ja ohjausta

Top 3 toiminnallista leikkiä

Minä ajattelin kertoa teille minun top 3 suosituinta ja innostavinta toiminnallista leikkiä/peliä, joita hyödynnän kommunikaatio-opetuksissa ja -ohjauksissa asiakasperheiden kanssa. Näitä toiminnallisia juttuja voi hyvin hyödyntää tukiviittomien, kuvien tai kommunikointisovelluksen käytön opettelussa ja harjoittelussa. Tai sitten ihan vain muuten vaan mukavana yhdessä tekemisenä, silloin kun siltä tuntuu :) Lisäintoa ja onnistumisia leikkeihin saadaan erityisesti silloin, kun aikuinen heittäytyy mielikuvitusleikkiin avoimin mielin mukaan. Aikuisen aito innostus ja mielenkiinto yhteiseen tekemiseen saa myös lapsen innostumaan ja kiinnostumaan. Ja myös yksi innostunut aikuinen voi saada muut aikuiset innostumaan ja heittäytymään leikkiin mukaan, kuten olen useaan kertaan saanut todistaa :)

 

 

Tämä yksinkertainen laatikkoleikki on yksi lapsiperheiden suosikeista. Laatikko leikki on siitä kiva, että se muokkautuu helposti harjoiteltavaan aiheeseen ja se on helppo tehdä itse. Tarvitset vai tyhjän, kannellisen laatikon ja kuvan hahmosta, jonka olet laminoinut. Sitten vain laatikon kanteen sopivalle kohdalle reikä ja samoin myös hahmoon. Näin saadaan vaikutelma esimerkiksi siitä, että hahmo syö, kun häntä syötetään. Itse olen tehnyt myös niin, että olen laittanut laminoituun hahmokuvaan sekä laatikon kulmiin joka reunaan tarrateipin. Näin kuva pysyy hyvin kiinni laatikossa ja näin on myös helppo vaihtaa hahmoa, mikäli haluaa. Minulla on erimerkiksi myös kilpikonna, jonka selässä on talo. Talossa on ikään kuin ovi auki, jotta sinne voi päästä eläinkavereita mukaan retkelle. Välillä voidaan olla siis retkelle menossa eläinkavereiden kanssa ja välillä pitää syöttää Martti-autoa, koska Martilla on hirmu kova nälkä. 

Tämän toiminnallisen leikin aikana tulee monenlaisia keskusteluita aikaan, jonka lomassa on kiva harjoitella tukiviittomia, kuvien tai kommunikointisovelluksen käyttöä. Erityisesti ydinsanoja tulee toistettua ja kerrattua todella monesti leikin aikana: HALUAAKO Martti perunaa? HALUAISIKO se LISÄÄ? MITÄ se sitten HALUAA? MIKÄ tämä ON? EI se HALUA sitä. 

 

 

                                                                                                                                                   _________________________

 

Eihän se haittaa, vaikka uusien juttujen oppiminen olisi hauskaa, eihän? Kommunikaatio-opetuksissa ja -ohjauksissa opetellaan usein perheelle ja lähipiirille uusia tapoja kommunikoida tai tukea kommunikointia. Uusien keinojen opettelu muun arjen rumban lomassa ei ole aina niin helppoa ja se vaatii perheeltä ja lähipiiriltä ison panostuksen. Mutta jos opetteluhetket ovat mukavia, koko perheen yhteistä toimintaa, niin voisiko oppiminen sitten olla helpompaa?

 

 

Alias-kortit ovat todella monipuoliset ja kivat tukiviittomien, kuvien tai kommunikointisovelluksen käytön opetteluun. Ne soveltuvat sekä lasten, nuorten ettö aikuisten kommunikoinnin harjoitteluun. Käytän niitä esimerkiksi siten, että korttipakasta käännetään kortti ja siinä oleva kuva pitää viittoa, näyttää toimintataulusta tai etsiä kommunikointisovelluksesta. Pieni kilpailu saattaa aina silloin tällöin käynnistyä perheen kesken, että kuka on perheen nopein viittoja :)

Mukanani on usein myös leikkilasit. Niillä harjoitellaan sekä viittomista, viittojana olemista, että viittoman seuraamista. Eli yksi viittoo pöydällä olevista kuvista asian. Toiset katsovat viittojaa lasien kautta ja yrittävät sitten osua oikeaan kuvaan laseilla, joissa on imukuppi. Tähän mennessä ei ole mennyt kuin yhdet lasit rikki, sillä innostus on joskus aika kova, kun pitää yrittää ensimmäisenä osua oikeaan kuvakorttiin :)

Käytän kortteja myös ihan perus alias-pelin tapaan eli yksi katsoo kortin kuvan ja yrittää sitten selostaa muille kuvassa olevan asian hyödyntäen viittomia tai kuvia. Perushauskaa, rentoa yhteistä tekemistä.

                                                                                 

                                                                                                                                                       _________________________

Kommunikaatio-opetukset ja -ohjaukset toteutetaan asiakkaan toimintaympäristössä eli pääsääntöisesti kotona, mutta myös muissa ympäristöissä, kuten päiväkodissa, koulussa tai asumisyksikössä tai työympäristössä. Kotona toteutettaviin opetuksiin osallistuu usein asiakkaan koko perhe ja joskus myös lähisukulaisia eli ikähaitari voi olla opetuksissa todella iso.

Tarinanopat saavat yleensä kaikenikäiset; lapset, nuoret ja aikuiset, innostumaan tarinan keksimisestä ja kertomisesta. Tarinan kerronnassa käytetään tukena tukiviittomia tai muuta kommunikointimenetelmää. Tukiviittomien ja kuvien käytön opetteluun tämä on oiva hetki pysähtyä miettimään sitä, että kaikkea mitä sanotaan, eti tarvitse viittoa tai osoittaa kuvilla. Riittää, että tarinasta havainnollistetaan vain olennaisimmat sanat, kuten myös usein tehdään tavallisessa keksutelutilansteessakin.

Tarinanopat ovat myös todella hyvä apu sosiaalisten taitojen opetteluun ja harjoitteluun. Tarinoita voi keksiä ja kertoa yksin tai sitten sen voi tehdä yhdessä perheen tai ryhmän kanssa. Kun tarinaa tehdään yhdessä, samalla harjoitellaan vuoron antamista ja odottamista, oman idean liittämistä toisen keksimään tarinaan, kuuntelemista ja ylipäänsä yhteisen jutun tekemistä :)


Minun mielestäni yksi tärkeimmistä ja opettavimmista osuuksista kommunikaatio-opetuksissa ja -ohjauksissa on juuri yhteinen, toiminnallinen osuus, johon osallistuu koko perhe. Eli hetki, jolloin kerrataan jo opittuja asioita, pidetään hauskaa ja nautitaan yhdessä tekemisestä ja oppimisesta, rennolla ja iloisella meiningillä. 

 

Henna

kommunikaatio-ohjaaja

Go Back

Kommentti

Blogi postaukset